Barnets alder har selvfølgelig mye å si for hvilke leker som passer best. Barnet er i stadig utvikling,
både fysisk og mentalt, noe som unektelig påvirker hva slags leker barnet foretrekker. Interessene
hos et barn endrer seg gjerne raskere enn det man klarer å følge med på, men det finnes likevel
noen vanlige kjennetegn og retningslinjer man kan forholde seg til. Nedenfor følger en liten oversikt
som kan gjøre det enklere å analysere hvilken fase barnet befinner seg i, og hva man bør tenke på
når det gjelder anskaffelse av smarte leker.
I det første leveåret liker barn gjerne leker som puttekasser, stableklosser og lignende. De er også
glade i leker som snur, vender eller ruller dem, for å hjelpe kroppsbevisstheten. Det første leveåret
kan deles inn i følgende tre faser:
0-3 måneder: Nærhet og ro er viktige nøkkelord. Massasje og stimulering gjennom farger kan
være lurt å begynne med allerede nå. Barnet skal lære foreldrene å kjenne.
3-6 måneder: Barnet oppnår bevissthet om hender, føtter og kroppen sin. Det lærer former
ved å putte ting i munnen, og liker å snu og vende på seg.
6-12 måneder: Barnet kan bli stimulert gjennom lesing, peking og ord, hånd- og
øyekoordinasjon og grovmotorikk. Selv om barnet ikke snakker enda, lytter det og forstår ord
når man snakker.
Når barnet er mellom 1 og 2 år vil det gjerne etterligne personer og omgivelser rundt dem, samt
begynne å gå ordentlig. Barnet liker ting som å tegne, kle seg ut, leke med klosser, puslespill og
annet. Leketøyet til denne aldersgruppen kommer som regel med få og enkle former.
Fra 2-4 års alderen uttrykker barnet meget sterkt hva det vil ha og ikke ha. Det kan gå og løpe, og
prate. Leketøyet må derfor avanseres til mer utfordrende puslespill eller klosser kan byttes ut med
figurer. Dukkehus, verktøy og lignende er også sikre interesser i denne aldersgruppen.
Idet barnet entrer 4-6 årsstadiet blir kreativiteten og konsentrasjonen bedre. Tegning og
modellbygging er for eksempel midt i blinken for barn i denne fasen.
Comments are closed