View Sidebar
Kjøpepress og ikonisering

Kjøpepress og ikonisering

February 10, 2016 2:34 pm

Med en stadig voksende teknologi bruker barn flere og flere timer foran skjermen, enten det gjelder

tv, nettbrett, datamaskin eller smarttelefon. Som oftest spiller de spill, eller følger med på serier og

filmer. Det har nærmest blitt en vane for mange foreldre å sette en skjerm foran barna til enhver tid,

og barn er oppslukt av ulike figurer fra favorittseriene sine når de vokser opp. Barn vil alltid ha noe

eller noen å se opp til, og gjennom å få mye moral og lærdom gjennom tv serier og filmer, idoliserer

de ofte figurer fra kjente show. Hva er egentlig konsekvensene av det?

6177121226_7408625b88Produsenter og aktører har laget millioner av leker og produkter med barnas favorittfigurer og ikoner

på. Ved å følge med på tv, kan barna bli opplyst om produktene via reklame. Om man går i butikken,

kan barna få øye på kjente ansikter blant godterihyllene og klesstativene. Selvfølgelig vil de ha

nettopp den matboksen fordi det er kule ikoner på den, selv om de ikke behøver en ny matboks, og

kanskje ikke ville tenkt over at de ønsket seg en i utgangspunktet.

Det er urimelig å forvente at barn skal kunne stå imot dette kjøpepresset når ikke de voksne gjør det.

Ved å vise barnet at man selv gir etter for dette kjøpepresset både for sin egen og for barnets del gir

man barnet et dårlig utgangspunkt for å stå imot dette på egenhånd etter hvert som det vokser opp.

Lek skal handle om underholdning, kreativitet og læring, ikke ikonisering av seriefigurer. Ved å unngå

å gi etter for dette kjøpepresset kan barna få et mer realistisk bilde av hvilke leker de faktisk har, og

ikke hva som er på det. Ved å unngå slike kommersielle produkter gir man dessuten barnet

muligheten til å finne på sine egne historier når de leker, egne karakterer og danne egne

personligheter på lekene de har. På denne måten kan fantasien blomstre og skaper grunnlag for

kreativitet og selvstendighet.

Comments are closed